Miért van annyira szükség egy Warzone Mobile-ra? – Vélemény cikk

2020.09.24

A Napokban ütötte fel a fejét a pletyka, ami egyre erősebb lábakon kezd állni, miszerint az Activison ütemezett tervei között szerepel, hogy a Call of Duty: Warzone-t, vagyis a Call of Duty Battle Royale módját elhozzák mobilos felhasználóknak is. Ez bizony rengeteg felhasználót váratlanul ért, hiszen az Activision kiadásában, de a Tencent gondozásában már kaptunk egy Call of Duty: Mobile-t, amiben eltérő mechanikával, de bizony helyet kapott a Battle Royale mód is. Mi most viszont ennek tükrében szeretnénk kicsit körbejárni a témát, hogy miért lenne értelme, még egy Battle Royale játéknak, ami teljes mértékben az Activision munkája? Sajnos akármennyire is próbáltunk politikától mentesek lenni, sajnos ebben az ügyben egy kis politikai fiaskó is felütötte a fejét, de ezekre mind kitérünk a cikkben.

Elsőnek teljes mértékben politikától függetlenül vizsgáljuk meg, miért is lenne értelme egy Warzone stílusú Battle Royale játéknak? Amit csak úgy tudunk célra vezetni, ha részletesen megvizsgáljuk a hasonlóságokat, és különbségeket a két játék mechanikájában. 

Call of Duty: Mobile - Wingsuit
Call of Duty: Mobile - Wingsuit
Call of Duty: Mobile - Battle Royale
Call of Duty: Mobile - Battle Royale

Call of Duty: Mobile Battle Royale

Mint mobiljátékosok, kezdjük a hozzánk talán közelebb álló Battle Royale móddal, amit az Isolated mappon játszunk, ahol ismerős helyszíneket járhatunk be, hiszen a legtöbb nevesített helyszín mind a multiplayer módból áthelyezett map-ok. Ilyen a Killhouse, Nuketown, vagy éppen a Crash is. Itt 100 játékos esik egymásnak, akik közül bizony elég sok Bot is található, akiket a gép irányít, és ez néha eléggé egyértelműen megállapítható, hiszen nem valami ügyesek. Amikor elkezdjük a játékot, választhatunk, hogy Solo, Duo, vagy Squad-al szeretnénk csapatni, amiből a 3fős trio mód sajnos kimaradt. Tehát amikor kiválasztottuk a csapatunkat, a lobbyban még bizonyos class-ok közül választhatunk. A legnagyobb eltérés ebben mutatkozik meg a Warzone-hoz képest. Ugyanis a választható classok mind taktikai elemekkel bírnak, amik által elég trükkös halált is adhatunk egy két ellenséges játékosnak. Ilyen lehet például a Trapmaster, az Airbone, vagy éppen a Trickster. A többi class is mind taktikai egységként funkcionálnak, amiknek hasznossága az adott pillanatban életmentő is lehet. A különböző stílusoknak, általában van egy aktív és egy passive képességük is, ami által egy picit jobb lesz egy adott dologban. Pl.: az Airbone képes egy katapult gépet lehívni bizonyos időközönként, amivel mind a négy tag el tud repülni egy közeli helyre. A Passzív képessége pedig az, hogy messzebb tud repülni, mint a többi karakter. A fegyverek teljes eltérést mutatnak a két játékkal kapcsolatban, ugyanis nagyon kevés olyan fegyó van, amik mindkét játékban megtalálhatóak. Viszont ezt leszámítva a módosításuk, vagyis a loadout kialakítása a gunsmith-ben nagyon sok hasonlóságot mutat mindkét játékban. Hiszen módosítani tudjuk akár a scope-t, barrel-t, grip-et de még hasonló perkeket is adhatunk fegyverünknek mindkét játékban. Ez azért nem mindig volt így, hiszen az előtt erre nem volt lehetőségünk, hanem játék közben kellett összeszednünk a különböző kiegészítőket a fegyverekre. Most kiegészítők helyet módosításokat tudunk összeszedni, de a fegyverek nagyon minimálisan még mindig módosíthatóak, viszont saját loadout-unkat le tudjuk hívni a drop-ból majdnem úgy, mint a Warzone-ban. Játék közben most a fegyverek ritkaság alapján vannak sorolva, amiknek beszerzése miatt még kevesebb dolgunk akad. Viszont a chip terminál felkutatása még mindig hasznos lehet, hiszen itt tudjuk class képességünket fejleszteni, azáltal hogy vagy a cooldown idő csökken, vagy pedig többszöri alkalommal tudjuk használni skill-ünket, vagy éppen mindkettő könnyítés a hasznunkra van. 3 különböző szintű mellényt tudunk találni, amiknek, védelmének erőssége a mellény szintjéhez kötött. Ha sérül a mellény armor plate-el újra fel tudjuk húzni az adott maximális szintjére. A Warzone-ban ezt is kicsit másképpen oldották meg. Melee attack újdonsága a COD: Mobile Battle Royale módjában a választható Tomahawk, amivel nagyon szép aprítást lehet végezni. A kör sebzése lineárisan növekszik minél több alkalommal éltük túl. Az elején még minimális a sebzés, míg a játszma vége felé már sok időt nem tudunk tevékenykedni a körön kívül, mert hamar végezz velünk. Ha csapattársakkal megyünk a harcba, akkor előfordulhat, hogy társunkat leszedik, akit úgy tudunk vissza hívni a játékba, ha sikerül megszereznünk a dögcéduláját, ami által vissza tudjuk hívni őt, vagy őket. Ezt bármennyi alkalommal meg tudjuk csinálni, csak arra figyeljünk, hogy kevés idő áll rendelkezésünkre, míg a dögcédulákat meg tudjuk szerezni, ha lejárt az idő, azt a társunkat már nem tudjuk vissza hívni egyáltalán az adott játékba. Járművek nagyjából ugyanazok találhatóak meg, mint a quad, terepjáró, de lőfegyverrel rendelkező járművek csak a mobilos Battle Royale-ban találhatóak, mint a gépágyúval felszerelt Antelope A20, vagy a Tank. Részletes tesztünket ide kattintva tudjátok elolvasni. Az októberi megjelenést követően elég sok változáson ment keresztül a játék, ami azért érdekes, mert egyre jobban a Warzone-ra akart hasonlítani. Hiszen a fegyverek loadout rendszere teljes mértékben megváltozott. A starting scene is teljes mértékben a Warzone-ra hasonlít, de még a legendary fegyverek megtalálását követő gitár hang is teljes mértékben ugyanaz, mint a Warzone-ban. 

COD: Mobile Map
COD: Mobile Map
Warzone Map
Warzone Map

Bevallom őszintén, hogy amikor a PUBG megjelent, nagyon tetszett nekem a Battle Royale mód, de valahogy a Player Unknown's BattleGround nem hozta nekem azt a játékmenet, ami teljes mértékben kedvemre való lenne. Ugyanígy volt számomra a Fortnite, a FreeFire, Ring of Elysium, de még az izommetrikus nézetű Battle Royale játékok is, amikből azért a Survival Heroes nagyon jóra sikerült. Mégis egészen 2019 őszig nem találkoztam olyan mobilos vagy pc-s, konzolos battle royale játékkal, ami meghozta volna azt a katonai battle royale érzést, amire én annyira vágytam. De aztán megjelent a Call of Duty: Mobile és úgy éreztem, hogy imáim végre meghallgatásra találtak, sőt még kivitelezőre is, hiszen akkor már indíthattam is első Call of Duty: Mobile Battle Royale játékomat. Az érzés pedig leírhatatlan volt: Izgalmas játékmenet, remekül kidolgozott fegyverharc, járművek, és ami a legfontosabb volt számomra: katonai atmoszféra az egész játékon keresztül. Tehát én onnantól kezdve rengeteg időt töltöttem az Isolated mappon, egészen a rá következő év márciusáig, amikor is megjelent a Call of Duty Modern Warfare Battle Royale módja a Warzone, ami a fő játéktól eltérően teljesen ingyenesen letölthető és játszható. Amint kipróbáltam a Warzone-t, onnantól sajnos a Call of Duty: Mobile Battle Royale módja, már nem tudott annyira lekötni. De nézzük is, hogy miért? 

COD: Mobile - M4
COD: Mobile - M4
COD: Warzone - M13
COD: Warzone - M13

Call of Duty: Warzone Battle Royale

Verdansk a Warzone Battle Royale térképének a neve, ahova tényleg nagyon változatos helyszíneket sikerült belevarázsolniuk az Infinity Ward és a Raven Software fejlesztőinek. Óriási stadion, Gát, Börtön erőd, felhőkarcolók, kikötő, vonat állomás, közlekedő vonattal, és a pletykák szerint az éjszakai mód is közeledik. Tehát határozottan állíthatjuk, hogy tényleg változatos lett a map. Downtown felhőkarcolói között van 20 emeletes is, aminek még első és utolsó emelete bejárható, a tetejéről meg nagyon szépen lehet sniperezni. Viszont itt 100-nál is többen, egészen pontosan 150 ember indul a repülőn. De nem ez a legnagyobb különbség a két játékmenet között. Mikor kiugrunk a gépből, itt a mobilos verzióval ellentétben nem wingsuit ruhával siklunk, hanem simán zuhanunk, és ejtőernyőnyitással tudunk kicsit irányba állni. Viszont bármennyi alkalommal elvághatjuk az ernyőt és újat nyithatunk ez által játszva kicsit a gyorsabb haladással a levegőben. A Gunsmith-ben itt azért valamivel több lehetőség van módosítani a fegyvereket, de azért a mobilos verzióval kapcsolatban sem lehet okunk a panaszra. Ha a Warzone-ban esetleg meghalunk, akkor sincs idő szomorkodni, hiszen pillanatok alatt a Gulagban találjuk magunkat, ahol rövid időn belül egy másik játékossal kell 1v1 harcot vívnunk 1 adott fegyverrel, ami lehet shotgun, pisztoly, de volt mér példa arra is, hogy sniper-ezni kellett a gulagban. Ha itt nyerünk, akkor mehetünk is vissza a játékba. Viszont ha veszítünk, akkor spectate módban nézhetjük társainkat, akik ha szorgosan gyűjtötték a pénzt a játékban, akkor bármelyik buy station-nél vissza tudják vásárolni halott társukat. A két játék alapvető különbsége mechanikai szempontból a contract-ot, amik különböző feladatokkal látják el a játékosokat, induláskor még csak 3 contract volt található a játékban, viszont ezeknek a száma 6-ra ugrott, és a lehető legkülönbözőbb feladatokat tudjuk elvállalni. Lehet csak simán extra ládákat keresni, de akár biztosíthatunk egy pontot, ami megmutatja nekünk, hogy hova szűkül a kör. De ha mondjuk úgy jártunk, hogy 3 társunk is halott és egy most wanted contractot indítunk, akkor az egész mappon látszódni fog helyzetünk 5 percen keresztül, viszont ha így is sikerül életben maradnunk, akkor az összes társunkat visszaengedik a Gulagból, és még egy kis pénzt is kapunk cserébe. Mivel a Warzone-ban nincsenek Class-ok, ezért bizonyos segítségeket csak a buy station-ből fogunk tudni beszerezni, amihez pénzre lesz szükségünk, amit folyamatosan gyűjteni tudunk a pályán, akár elszórva, akár ládákból. Ha elég pénzt zsebeltünk be, akkor a Buy Station-nál vásárolhatunk magunknak gázmaszkot, ami egy kicsit több időt biztosít nekünk a körön kívül, de nem kell sokra gondolni, szinte csak pár másodperccel bírjuk tovább. Vehetünk mellény csomagokat, lőszert, Self-Revive-ot, ami néha nagyon hasznos tud lenni, ugyanis Down állapotban, vagyis sérült állapotban vissza tudjuk magunkat hozni. Vehetünk akár Loadaout lehívót is. De még akár air strike-ot, UAV-t, vagy cluster strike-ot is. Viszont itt a gáz, vagyis a körön kívül eső terület iszonyat módon sebezz, néhány pillanat alatt képes megölni egy full HP-val rendelkező játékost is. Szóval ott nagyon figyelni kell, hogy körön belül maradjunk, mert a gáztól a mellény sem véd meg. A Mellényeket pedig szintén más elv szerint működnek, mint a Mobilos COD-ban. Ugyanis itt nincs külön típusai a mellénynek. 1 fajta golyóálló mellény van, amiből 3-at tudunk felrakni magunknak, aminek állapotát egy jelző segítéségével tudjuk követni. Az utolsó kör, pedig a Super Mecha Champions-höz hasonlóan itt is mozgásban van, és végig követnünk kell, ahol bizony sok camper fog kiugrani a bokorból, emiatt egy nagyon intenzív és pörgős végjátékot kapunk, ahol sokszor csak a szerencse dönt. 

Call of Duty: Warzone
Call of Duty: Warzone

Tehát a két játékmód közötti különbség határozottan a tempó, és a terület adta lehetőségekben rejlik. Míg a Mobilos Battle Royale-ban rengeteg sík terep van, nagy rálátással, addig a Warzone hatalmas épületei és fás területei sokkal inkább kényszerítik a játékost közelharca, ahol általában a reflexek, és a gyors döntések dominálnak. Míg a COD: Mobile Battle Royale módjában, érdemes kihasználni a class-ok okozta lehetőséget, türelmesen játszani, és megvárni az adott pillanatot, amikor érdemes akciózni. 

Call of Duty: Mobile
Call of Duty: Mobile

Mikor az első cikket írtam erről az érdekes hírről, akkor nagyon sok játékossal beszélgettem komment formájában, és nagyon sok érdekes érvet és ellenérvet hoztak fel nekem, hogy miért is lenne jó, vagy éppen rossz az, ha a Warzone megjelenne mobilkészülékekre is. Az egyik elgondolkodtató kommentek között volt az, hogy végre lesz egy mobile Call of Duty játék. Vicces a megfogalmazás, de ha a dolgok mögé nézzünk, akkor valóban érthető, ha egy igazi Call of Duty rajongó nem ismer el egy olyan játékot, amit nem is az Activision fejlesztői készítettek, hanem egy teljesen más független cég. Viszont olvastam olyan érveket is, hogy mások pedig teljesen meg vannak elégedve a mobilos Call of Duty Battle Royale módjával, és pont ez a higgadt, de taktikus játékmenet, ami miatt teljes mértékben a szívükbe zárták ezt a játékot. Olvastam olyan kommentet is, hogy miért kell minden PC-s címet áthozni mobilra? Erre csak egy választ tudok adni, és az nem más, mint az emberi lustaság. Ugyanis mi lehet jobb annál, hogy az ember PC játékot játszik? Az, ha ágyban feküdve mobilon játszik PC-s játékkal. De viccet félre téve, számomra nagyon sok olyan pc-s név került át mobilra, amit örömmel játszottam, akár nosztalgia gyanánt (Roller Coaster Classic, Little Big Adventure), nagyon jó élmény volt évekkel később mobilon játszani azt, amiért PC-n odáig voltam. Illetve döbbentem nézem, hogy ilyen játékot is lehet csinálni mobilra (Grid Autosport, NBA 2k20). Ezért ha a Warzone pörgős és adrenalinnal töltött játékmenetét egy az egyben át tudnák hozni mobilra, úgy ahogy konzolokon és PC-n ismerjük, akkor azt mondom, van értelme, hogy még egy Call of Duty játék érkezzen mobilokra, eltérő mechanikával. Ebben az egy esetben lehet maradása a Warzone-nak. De hogy őszinte legyek, szerintem a technika nem tart ott, hogy egy Warzone az összes elemével együtt tökéletesen átkerüljön mobilokra. 

Call of Duty: Warzone - Contracts
Call of Duty: Warzone - Contracts

Politika

Sajnos mindig is próbáltam úgy szerkeszteni a Smart Mobile Games oldalt, hogy politikától teljes mértékben független maradjon, de sajnos legnagyobb meglepetésemre a játékipar egyre jobban kezd belefolyni az aktuális politikába és a jelenleg is tartó digitális háborúba. Bizonyára már ti is hallottatok a Huawei botrányról miszerint Donald Trump ellehetetlenítette a Huawei cég terjeszkedését Amerikában, úgy hogy rengeteg amerikai vállalatnak betiltották a kereskedelmet a Huawei céggel köztük még a Google-nek is. Nem sokkal Trump döntése után India is úgy gondolta, hogy jobb, ha ők is kivonják a helyi forgalomból a Huawei céget, és hasonló megszorításokat hoztak a mobilgyártó ellen. Az ok pedig az volt, hogy esetleg veszélyes programok is lehetnek elrejtve a Huawei termékek hardware-in. Nem is olyan régen, pedig Indiában betiltották a legnagyobb kínai mobilkészítők játékait is köztük a Tencent és a NetEase alkalmazásait is. Erről részletesebben ide kattintva tudtok olvasni. Na, már most tudjuk, hogy az Activision a Tencent fejlesztői által készítették el a Call of Duty: Mobile-t, amit jelen helyzetben jogosan félthetnek a tulajdonosok, hiszen nem lehet tudni, mikor fogják betiltani Amerikában is, az ezek a cégek által gyártott játékokat is. Hangsúlyozom, hogy ez csupán spekuláció, de elképzelhető, hogy az Activision már elkezdte a szükséges óvintézkedéseket, ha mégis erre kerülne a sor, ne akkor keljen gyorsan fejleszteniük egy új mobiljátékot, hanem szépen lassan már adagolják be a saját Call of Duty: Mobiljátékukat. Hiszen mennyivel egyszerűbb lenne a jelenlegi Battle Royale-t egy Warzone móddal ellátni, ahol az előbb felsorolt különbségek könnyedén elkészíthetőek a jelenlegi Call of Duty játékban is. Még is különálló játékként fog megjelenni. Ami még erre az elméletre engedett következtetni az pedig, ahogy a Tencent logó teljesen váratlanul eltűnt a Call of Duty: Mobile nyitó képernyőjéről, és már csak az Activison feliratot olvashatjuk. 

Warzone
Warzone

Igazat megvallva nem tudom, mennyi lehet igaz ezekből a felvetésekből, de az apró jelek egyre inkább erre engednek következtetni, hogy a Mobilos Warzone érkezése, csupán egy b-terv arra az esetre, ha még nagyobb szigorítást kapnának a kínai fejlesztők. De az is lehet, hogy mivel a Warzone FPP nézetű csak, ezért más motorra építik fel a játékot, és ezért van szükség külön játékra. 

Call of Duty: Mobile
Call of Duty: Mobile

Nagyon remélem, hogy nincs igazam és csupán két Call of Duty Battle Royale mobiljátékot szeretnének az Activision fő emberei, de minden esetre jobb felkészülni és nem hagyni, hogy váratlanul érjenek minket a politika által bekövetkezett döntések, amiknek egyetlen és legnagyobb vesztesei a játékosok maguk lehetnek. 

Összességében én személy szerint nagyon örülnék egy Warzone mobiljátéknak, ami ugyanazt adná mint PC-s Konzolos nagy testvére, de tudjuk, hogy technikailag még szinte lehetetlen kivitelezni, ezért csupán csak egy Warzone-ra hasonlító Call of Duty: Mobile-t kapnánk, aminek tényleg nem sok értelme lenne. Viszont mi azért reménykedünk, hogy a Warzone nem csak a PC, Konzolos Battle Royale játékosokat nyeri magának hanem a mobilgaming jeles képviselőit is. 


Dequator Marses