Grid Autosport – Teszt – "Mi az, amit pénzen nem lehet megvenni?"

2020.07.06

"Elárulom magának. Egy született versenyzőt a volán mögé!" Hangzott el ez a mondat Carroll Shelby szájából, amikor arról próbálta meggyőzni a Ford munkatársait, hogy alkalmazzák következő pilótájukként Ken Miles-t, aki abban az évben legyőzte a Ferrarit, az 1966.-os Le Mans-i versenysorozatban. Csak a szervezők ügyeskedése miatt került a második helyre, pedig mindenki tudta, hogy a győzelem Ken Miles-é volt.

Nem véletlen választottam ezt az idézetet a Ford VS Ferrari című filmből, hiszen abban a moziban mindent elmondanak, ami bemutatja az autóversenyzés napos és árny oldalát. Ezt a fajta érzést kaphatjuk meg a Grid Autosport által is, ami prémium kategóriás játékként érhető el Play Áruházban és App Store-ban egyaránt. Hozzávetőlegesen 3600Ft-nak megfelelő összegért vásárolható meg, ami nem számít olcsó játéknak mobilos körökben, de azt kell, hogy mondjam, megéri az árát. De lássuk, hogy miért.

"Van egy pillanat 7000-es fordulatszámnál, amikor minden ködbe vész. A kocsi súlytalanná válik, egyszerűen eltűnik, és nem marad más, csupán egy test, ami térben és időben mozog. 7000-es fordulatszám. Olyankor éled át ezt, és felmerül benned egy kérdés, az egyetlen kérdés ami számít.       Ki vagy te?"                                                                                 /Carroll Shelby/

A játék grafikailag teljes mértékben megállja a helyét, akár a pályák kidolgozottságát tekintem, akár az autók megvalósítását, de még a törés effektek is nagyon élethűre sikerültek. A hangokról nem is beszélve, hiszen már arról meg tudjuk állapítani, hogy egy soros elrendezésű motort hajtunk vagy esetleg egy V block-os szörnyeteget. Teljes mértékben visszaadják az autók eredeti hangját. Ezért külön piros pont a fejlesztőknek. 

Az irányítást is ügyesen megoldották a készítők, attól függetlenül, hogy érintő képernyővel vezetjük autónkat, vagy éppen wireless kontroller segítségével. Ugyanis a játék támogatja a Bluetooth-os irányítókat. Bár igazi autóvezetői élményt elsősorban Kontroller használatával érhetünk el. Az érintő képernyős irányítást is teljes mértékben személyre szabhatjuk, attól függően, hogy imitált kormánykerékkel, vagy a jobbra-balra nyíllal irányítjuk járgányunkat. De ha szeretnénk még a telefon gyroscope-ját kihasználva, a készülékünk jobbra-balra döntésével is tudunk kanyarodni. Számomra a legideálisabb érintő irányítás az volt, amikor nyilakkal kanyarodtam jobbra-balra, automatán a játék adagolta a gázt, és én fékeztem a képernyő érintésével. Ezzel a beállítással, már igazán élvezhető versenyeket tudtam játszani. De ezekhez be kellett kapcsolnom mindenféle segítséget, amikre később még kitérek. 

Rengeteg játékmód áll a rendelkezésünkre már a kezdetek elején, attól függően, hogy mennyire szeretnénk elmélyülni a Grid Autosportban. Első menüpont egyből a Career mód, ahol több szezonon keresztül versenyezhetünk különböző kategóriákban, előbb utóbb az összes versenymódban meg kell mérettetnünk magunkat. Csapathoz kell igazolnunk, akiknek a győzelem mellett egyéb elvárásaik is vannak, amikért XP pontokat kapunk, és ezek által tudunk egyre komolyabb versenyeken részt venni. 

Második menüpont alatt találjuk az Extra Championships-et, ahol Drag, Touring és Sprint kupákat szerezhetünk, hasonló módon, mint a career menüpont alatt. A Costum Cup alatt mi magunk tudunk egy kupaversenyt összeállítani, amik között lehet sima Race, Time Attack, Endurance - ami Le Mans szerű hosszú versenyekből áll. Eliminator - ahol minden körben kiesik az utolsó versenyző. Hagyományos Checkpoint verseny, Demolotion Derby, ami a roncs derbinek felel meg. Drift, ami a powerslide-os csúszásokra van kiélezve, Drag verseny, ami csak a gyorsulásról szól, illetve Sprint verseny, ahol a leggyorsabban kell teljesítenünk két pont közötti távolságot. Tehát játékmódokból sincs hiány, és ennél a pontnál éreztem, hogy ez a játék valóban az autósportról szól. 

Gyakorlás képen játszhatunk sima Time Trial versenyt, ahol csak az idő az ellenségünk, és talán itt lehet a legjobban begyakorolni a pályákat. Van még lehetőségünk Quick Race-t is játszani, ha csupán tét nélkül szeretnénk valamelyik versenyben részt venni. 

Az Option és Extra-k külön menüpontot érdemelnek, hiszen annyi mindent lehet állítani bennük, hogy ezek alapján dönthetjük el, mennyire szeretnénk arcade stílusban játszani, vagy éppen szimulátorosabb irányba terelnénk a játék mechanikáját. A difficulty menüpontban 5 nehézségi szint közül választhatunk, de ha érintő képernyővel irányítjuk a játékot, akkor csak kettőre lesz lehetőségünk, viszont a Costum lehetőségnél teljes mértékben személyre szabhatjuk ezeket a beállításokat. Hiszen itt tudjuk állítani, hogy a törés effektek csak vizuális hatást keltsenek, vagy valóban sérüljenek is az autók, amik mind az irányítást teszik nehezebbé. Tudjuk még állítani az AI nehézségét, amit öt különböző szinten érhetünk el. Ami nekem kifejezetten tetszett a játékban, hogy az AI-k felveszik a játékos vezetési stílusát. Tehát ha agresszívan vezetsz, akkor bizony ők is ki fognak lökni, amint lehetőségük lesz rá. Viszont ha óvatosan mész és nem ütközöl velük, akkor inkább ők is elkerülik az esetleges karambolokat. Ezen felül tudjuk még állítani a versenyek hosszát is, ahol akár az átlagnál ötször hosszabb versenyeken is indulhatunk. Tiszta Le Mans. Lehetőségünk van még a HUD kikapcsolására is, amit inkább csak rutinos, szinte profi játékosoknak ajánlok, ugyanis nagyon sok hasznos információtól esünk el, viszont a szimulátor élményhez feltétlen szükséges egy ilyen lehetőség is. Ha esetleg problémánk van a féktáv felmérésével, vagy a tökéletes ív megjátszásával, akkor kérhetünk erre is segítséget a Race Line pontban, ahol választhatunk, hogy egész verseny alatt lássuk a zöld segítő vonalat, vagy csak a kanyarokban, vagy éppenséggel egyáltalán ne lássuk. Megszabhatjuk még, hogy hány Flashback, visszatekerés álljon rendelkezésünkre, ami számomra a leg illúziórombolóbb egy ilyen játékban. De ha van, akkor használom én is. Szabályozhatjuk még a kamera pozícióját is, hogy bármilyen nézetet használhassunk, vagy csak a belsőt. Természetesen a váltót is állíthatjuk, hogy manuális vagy automata legyen, de ez megint csak a kontrollerrel rendelkező játékosok privilégiuma. Lehetőségünk van még állítani a Track Control-t, ami gyorsulásnál a gumik tapadását segíti, illetve az ABS-t is, ami pedig a fékezésnél segít, hogy ne csússzon ki a jármű, és végül a Stabilty Control, ami segíti az autó menetirányának fenntartását, ha a tapadás elveszik. Az utolsó menüpontban pedig egy általános segítséget szabályozhatunk, hogy könnyebbé tegyük számunkra az érintővel való irányítást. Ezen beállításoktól függ, hogy bizonyos versenyeken mennyi XP-t kapunk. Minél nehezebbre állítjuk az irányítást, annál több pont üti a markunkat egy-egy jól sikerült futamon

A Többi beállítási lehetőségként tudjuk szabályozni a játék hangerejét, bekapcsolhatjuk az energiatakarékos módot, személyre szabhatjuk a HUD-ot, De még a gyroscope irányítást is kedvünkre állíthatjuk. akár erősséget, de még azt is szabályozhatjuk, hogy a kamera dőljön-e a készülékkel együtt vagy ne. Az advanced Options menü pont alatt még részletesebben állíthatunk ezeken a beállításokon, de még a kontroller érzékenységét is itt finomhangolni. 

Ha végeztünk a beállításokkal, akkor kezdhetjük is a száguldás. 5 különböző verseny kategória közül választhatunk, hogy melyiken szeretnénk indulni, akár Career-t játszunk, akár Quick Race-t. A kategóriák a következőképpen néznek ki: Touring - Közúti autók kategóriákba sorolt versenye. Endurance - Itt a magas oktánszámú autók csapnak össze, amik igen komoly tapadással rendelkeznek. Open Wheel - itt könnyű járművek csapnak össze nagy sebességgel, Tuner - a stílusra és a sebességre szabott precíziós versenyek. 

A futamok nagyon hangulatosra sikerültek, szinte teljesen mindegy hogy a szeles Chicago-ban utcai versenyen indulunk vagy éppen a Red Bull Ringen mérjük össze tudásunkat a többiekével. De ezen felül még koptathatjuk a gumikat Barcelona-ban, Dubai-ban, Párizsban, Indianapolisban, Yas Marina-ban, Brands Hatch-en, Autódromo Do Algarve-ben, San Francisco-ban, Washington-ban, Circuit Mont Tremblant-ban, Curcuit Del Jarama-ban, Sepang International Circuit-ben, Autosport Raceway-ben, Hong Kong-ban, California-ban, és még rengeteg pálya, és verseny található ebben a remek játékban.

Sajnos járgányokból olyan nagyon sok nem sorakozik fel, de kategóriánként egy két választható autó mindig van.  

Összességében azt kell, hogy mondjam a Grid Autosport eddig a legjobb autós játék, amivel mobilon játszottam. Tekintve a változatos versenyeket, a reális fizikát, az AI-k stílusát, és a remek hangulatot, valóban egy nagyon profin kidolgozott konzol élménnyel ellátott mobiljátékot kapunk. Hátrányként maximum a kevés autókat, a Rally és a multiplayer hiányát tudnám felhozni, bár utóbbin dolgoznak a fejlesztők. Ezt igazolja a nem olyan régen megjelent teszt verzió is. Ezeket leszámítva, viszont csak jót tudok mondani a Grid Autosport-ról, ami hosszú időre képes lehet lekötni a motorsport szerelmeseit.