Genshin Impact – Teszt – Az év mobiljátéka, vagy csupán egy Emergency Food?

2020.10.07

A MiHoYo Studio-nál nem halmozzák el a felhasználókat évente mobiljátékokkal, de ha ők meglepnek minket egy produkcióval, akkor az valószínűsíthető, hogy a maga stílusában tökéletesen megfelel az elvárásoknak. Így volt ez évekkel ezelőtt a Genshin Impact 3rd című alkalmazásukkal is, aminek részletes tesztjét ide kattintva tudjátok elolvasni. 2020 Szeptember 28.-án pedig legújabb produkciójuk a Genshin Impact került bemutatásra, ami egyszerre jelent meg PC-re, PlayStation 4-re, iOS-re, és Androidra egyaránt, ami nem sok játékról mondható el, ezért mindenképpen különlegesnek mondható a Genshin Impact, de nézzük meg részletesebben. 

Az ikonra kattintva tudtok facebook csoportunkhoz csatlakozni

Ha valaki egyáltalán nem ismerné a játékot, azoknak nagy vonalakban annyit elmondanék, hogy egy Anime stílusú, online adventure RPG, amiben egy hatalmas nyitott világú térképen kell kalandoznunk, küldetéseket teljesítenünk, vagy éppen egy szép képet lőni a lélegzetelállító helyek egyikéről. 

Az alaptörténet kicsit klisésnek mondható, hiszen elrabolt ikertestvérünket kell megkeresni, akit egy gonosz nőszemély foglyul ejtett. A történettel kapcsolatban, ahogy tovább bontakozik kifelé, nem várt csavarokra, és meglepő fordulatokra is számíthatunk, de ez legyen inkább meglepetés. Egészen ügyesen oldották meg a fejlesztők, hogy amikor kiválasszuk, melyik ikerrel szeretnénk játszani, úgy kapjuk meg a történet bonyodalmát, hiszen az ikerpár másik tagja fogságba kerül, ha minden igaz...

Egy rövid kis cutscene után máris ezen az új varázslatos helyen kezdünk, ahol egy gyors tutorial által az irányítást elsajátítva, máris a városban találjuk magunkat, ami a központunk lesz egy jó ideig. Mondstadt-ban tudunk majd sok mellék és főküldetést felvenni, ételt vásárolni, alapanyagokat beszerezni különböző fejlesztésekhez, a kováccsal üzletelni, és az adventure guild-et is itt találjuk, ahol küldetéseket kaphatunk, illetve az adventure rank-ért járó jutalmakat is itt tudjuk begyűjteni. Mivel minden karakternek külön szint mutatja, hogy éppen hol tart a fejlődése, így nekünk, játékosoknak is van egy úgynevezett adventure rank-unk, ami a kalandozás level-ünket, vagyis a főprofilunk szintjét jelöli. Ezáltal tudunk feloldani Dungeon-okat, főküldetéseket, és 16-os adventure rank után a kooperatív módot is. 

Karakterek és harcrendszer

A fő karakteren kívül 22 feloldható hős található a játékban, akiknek egy részét a történet kibontakozása közben kapjuk meg, míg a másik részét csak a wish menüpont alatt, különböző kívánságokért ( Intertwined Fate, Acquaint Fate) tudunk feloldani, amiket primogem-ért is tudunk váltani. Összesen négy karaktert vihetünk magunkkal, akiket egy gombnyomásra tudunk cserélni, de a party-ban több csapatott is összeállíthatunk, amiket zárt küldetéseken kívül bárhol válthatunk. Nagyon jól kidolgozott az összes szereplője a játéknak, mint például a szaké kedvelő Beidou, vagy a chilit evő, és emiatt lángszóró leheletű plüssmacival rendelkező Xiangling is, de említést érdemel még a csábos Fischl is. Minden hősnek megvan a maga különleges tulajdonsága, ami miatt könnyen a szívünkbe zárhatjuk őket. A harcrendszer nagyon könnyen kezelhető, túl sok gombot sem aggattak ránk a készítők, így az alapirányításon felül, van egy ugrás gombunk, egy amolyan rush, amit hosszan nyomva futást eszközöl irányított hősünknél. Ezen felül találunk egy alaptámadást, amit hosszan nyomva tartva, egy erősebb akciót aktivál nekünk. Illetve találunk egy skill támadást, amit később még változtatni is tudunk, illetve egy Ultimate gombot is tudunk aktiválni, ami az adott karakterek legerősebb hatása. A skill és ultimate támadásoknak van cooldown idejük, ami a támadás erősségétől függően, akár 15-20 másodperc is lehet. Néhány karakternek pedig, addig tart a skill támadása, amíg van stamina-ja. A Karaktereket a játék három fő csoportba sorolja: DPS, Healer, és Support. Ezektől függ, hogy éppen milyen taktikát érdemes az adott karakterrel játszani, illetve a build vagyis az artifact-ok építését is befolyásolja. A harcrendszer ezáltal jól kidolgozott, néhány karakter nagyon dinamikusan képes kombózni a különböző támadásait. Minden hősnek saját fegyvere van, amikből elég sok félét lehet begyűjteni a játék folyamán. Ilyen a sima kard, nyíl, dárda, varázskönyv, vagy éppen a kétkezes kard. Viszont ez csak az alapjait adja meg a harcnak, hiszen egy nagyon jól kidolgozott őselemek által megformált rendszer szabja meg a játék igazi harcrendszerét. Karaktereinknek van egy alapszintjük, amiket harc közben is tudunk fejleszteni, de különböző kártyák (Wanderer's Advice, Adventurer's Experience, Hero's Wit) segítségével is. 20-as szint után Ascend-elni kell karakterünket, vagyis ha át szeretnénk lépni a 20-as szintet velük, akkor különböző alapanyagokra lesz majd szükségünk. Hőseink fegyvereit is tudjuk, és kell is fejleszteni, hiszen sokat számít, hogy mennyit sebeznek egy adott enemy-n. Fejlődésükhöz nem használt fegyvereket tudunk felhasználni, illetve rózsaszín kristályok is segítségünkre lesznek majd ebben. Karaktereinknek Artifact menüpontban olyan tárgyakat adhatunk, amik az elemekre lehetnek hatással, bizonyos százalékban, de akár növelhetik a critical damage esélyét, vagy erejét is, és bizony ezeket is fejlesztenünk kell. Tehát ez a menüpont nagyon fontos lesz hosszú ideig, ugyanis itt tudunk jó build-et építeni hőseinknek. Későbbi fejlődésünk folyamán fog fontosabbá válni a Constellation és a Talents menüpontok, ahol még tudjuk fejleszteni elemi erőnket, vagy a különböző támadásainkat, legyen az, az alap, skill, vagy éppen az ultimate támadás. 

Az elemek harca

A későbbiekben egy egész cikkel készülök majd, hogy jobban bemutassam az elemek kapcsolatát egymással, de most néhány mondatban összefoglalnám a lényeget. Tehát hét elem szerepel a játékban, úgy, mint a Szél (Anemo), Föld (Geo), Tűz (Pyro), Víz (Hydro), Jég (Cryo), Áram (Electro), És a Természet (Dendro), ami jelenleg csak Boss-oknál és ellenségeknék található. Ezek az erők mind hatással vannak egymásra. Példának okáért: a tűz felolvasztja a jeget, a jég lefagyasztja a vizet, míg a víz kioltja a tüzet. Az áram felerősíti a tüzet, ezáltal akár robbanást is előidézhet egy tárgyon, így könnyen leszedhető a nagy enemy-k pajzsa. A víz felerősíti az áram támadását. Ha az áramot a jéggel kombináljuk, akkor nagyon hamar minimálisra csökkenthetjük az ellenségek Def (védekező) erejét. Ezeken felül még kombinálhatjuk is az erőket, így például a fő karakterünk a tornádó ultimate támadásával akár Tüzes tornádót is képes alkotni, ha úgy hívjuk le, hogy valamilyen tűz hatás is érje. Még bizonyos növényeket is csak az adott elem használatával tudunk begyűjteni. Egy későbbi cikkben pedig részletesen ki fogok még térni az elemek használatával kapcsolatban. 

Főzőcskézés

Élelmet is gyűjtenünk kell a játék folyamán, amit meg tudunk főzni rengeteg helyen a térképen, csupán csak egy bográcsot kell keresnünk. Ha esetleg kialudt a tűz alatta, akkor Pyro karakterrel újra kell élesztenünk, és máris indulhat a gasztronómiai remekművek megalkotása. Alapból jó néhány ételt elkészíthetünk, amik 2 célt fognak szolgálni elsősorban. Van bizonyos étel, amik vissza tudják hozni a már elhullott hősünket, míg más főfogások elég sok élet pontot töltenek vissza. Ezeken felül még néhány étel bizonyos bónuszokat is ad. Főzés közben egy indikátoron fut végig egy mutató, ahol eltérő színű rovátkák jelzik, hogy mikor lesz tökéletes az étel. Ha sikerül középen megállítanunk a mutatót, akkor tökéletes minőségű lesz a vacsoránk, de ha két szélét kapjuk el valahol, akkor már csak jó minőséggel illeti nekünk a játék, és ha bizony nem sikerül eltalálnunk, akkor sajnos azt elrontottuk. Így mindig legyünk felkészülve megfelelő számú elemózsiával hőseinknek, mert szükségük lesz rájuk. Ha adott számú ételt állítottunk elő egy bizonyos fogásból, akkor azt utána már auto-cook móddal gyorsan meg tudják nekünk főzni, és még az indikátorra sem lesz szükségünk. 

A világ és a grafika

Nem sok open world játék található mobilokon ami ennyire szépen kidolgozott lenne. A rajzfilmes grafika olyan Pazar összhatást ad, mintha egy Anime-t néznénk. A karakterek kidolgozottságára ugyanúgy nem lehet okunk panaszra, ahogyan az enemy-kre sem. Kellőképpen változatosak, és bizony ők is birtokolják az elemek valamelyikét, amit a megfelelő őselemmel rendelkező karakterünkkel érdemes elnáspángolni. Az elénk táruló hatalmas világ szinte lélegzetelállító. Óriási kanyonok, nagy tavak, szigetekkel a közepén, dungeon szerű barlangok, vízesések, városok, kisebb nagyobb hegységek, amik megmászhatóak. A térkép lezárt részeit a Statue of the Seven nevű szobroknál tudjuk feloldani, amik még begyűjtött lelkekkel fejleszthetőek. A fejlesztések által növekszik karakterünk stamina-ja, szélcsatornák is megnyílhatnak. De ugyanitt fel is tudjuk tölteni csapatunk HP szintjét. Egyszóval a hatalmas térkép mindig nyújt felfedezni való területet, és különleges ellenségeket. Élővilágból sincs hiány a játékban, hiszen rengeteg vadon élő állatot láthatunk, amiket be is gyűjthetünk, a vadkanoktól, mókusoktól kezdve a halakon, békákon, gyíkokon át, egészen a pillangókig mindenféle vadon élő állatot begyűjthetünk, amikre későbbiekben szükségünk is lesz. Sokszor előfordul majd, hogy farmolnunk kell, ezt a legváltozatosabban a térkép bejárásával tehetjük meg, hiszen rengeteg útonálló ellenséggel találkozhatunk kalandozásaink folyamán, még arra sincs szükségünk, hogy küldetést vegyünk fel, hiszen útközben is találhatunk egy két érdekes mellék feladatot. De melléküldetések közül is bőven válogathatunk, hiszen NPC-k is adnak feladatokat, az Adventure Guild-ben is fel tudunk venni néhány küldetést, illetve az adventure book-ból még boss harcokat is választhatunk kalandozásink úti céljaként. Személy szerint imádom a játékban azt, hogy kinézek egy helyet a map-on vagy egy magaslati ponton, na, én oda szeretnék eljutni, és ez által mindenféle érdekes kalamajkába és harcokba keveredhetek. Ugyanis rengeteg tennivaló akad kalandozásaink során is. Lelkeket gyűjthetünk be, amik a Statue of the Seven-t engedik fejleszteni, míg más lelkek egy lehetséges láda helyéhez vezetnek minket. Találhatunk olyan növényeket, amik három gömböt engednek ki, és ha azokat leszedjük szintén láda lesz a jutalmunk. Ha az ellenséges táborokat legyőzzük, szintén ládát kaphatunk érte cserébe. Elvétve nagy boss-okkal is találkozhatunk, akik elpusztításával szintén értékes ajándékokat vagy XP-ét kaphatunk. Találhatunk még olyan oszlopokat is, amiket valamelyik erő egyikével tudunk "beüzemelni", amik szintén valamilyen ajándékkal jutalmazzák meg, ha sikeresen aktiváltuk őket. Tehát tennivaló, még küldetéseken kívül is rengeteg van a világban. A grafikai megvalósítás pedig gyönyörűen ábrázolja nekünk ezt a világot, főleg a napszakok váltakozása érdekes, hogy mennyire nagy látványbeli különbségek vannak egy adott területen, ha éjszaka járunk ott, vagy ha nappal. De még az alkonyat, és napfelkelte között is hatalmas különbségek vannak. A karakterek, ahogy említettem nagyon szépen kidolgozottak, majdnem mindenkinek van valamilyen sál, vagy köpeny a birtokában, aminek a végét fújja a szél, ezáltal is életszerűbb hatást keltve függetlenül attól, hogy mozgásban van a karakter, vagy csak egy helyben áll. A hangokról is érdemes említeni pár szót, hiszen a játék zenéje nem véletlenül lett annyira fülbemászó, hiszen filharmonikusok által előadott a játék zenéje. Az effektek pedig tökéletesen illeszkednek az adott elem aktivitásához. de még tökéletesen kivehető, ahogy például Amber oldaltáskája zörög futás közben, vagy Xiangling csengője is csilingel mikor mozgásban van. 

Kooperatív mód

Adventure rank 16-nál megnyílik a Coop mode ahol barátainkkal akár 4-en is tudunk játszani. Bár elég szigorú szabályok között, ami annyit tesz, hogy nagyobb szintű játékos léphet csak be alacsonyabb szintű világába, fordítva sajnos nem lehetséges. Illetve aki csatlakozik más világához, azok csak bizonyos, nagyon alapnak mondható loot-okat gyűjthetnek be, mint pl. a fákon, bokrokon lévő gyümölcsök, vagy az enemy-k által eldobott loot. De ládából nyert ajándékokat csak az tudja begyűjteni, akinek a világában vagyunk. Ez bizonyos tekintetben rossz, hiszen ha együtt játszunk, együtt harcolunk, akkor csak illene megkapnia minden játékosnak azokat a nyereményeket. De ha mondjuk egy random player csak azért csatlakozna hozzánk, hogy lenyúlja a zsákmányunkat, akkor erre nincs lehetősége. Ha együtt megyünk dungeon-ra ott azért az összes játékos több loot-ot kap. De vigyázzni kell, mert sajnos olvastam, hogy ki tudnak raidelni a meghívott játékosok. Ennek részleteiről egy későbbi cikkben fogok visszatérni. Sajnálatos módon a történet fő szálát nem tudjuk barátainkkal együtt játszani, ezt egyedül kell végigvinnünk, de ezen felül is számtalan lehetőség van, amit társainkkal együtt csinálhatunk meg, úgy, mint a boss harcok, vagy a melléküldetések, de szimplán együtt kalandozni is nagyon jó élmény, főleg, hogy mobilos, PC-s, és konzolos is bármikor játszhat együtt. 

PS4 coop mode
PS4 coop mode

Hátrányok

Mint minden játék így a Genshin Impact sem lett tökéletes, bár közel jár hozzá, mégis hibák azért akadnak. Viszont néhány grafikai bakit leszámítva a megjelenítéssel túl sok probléma nem adódott. A hegymászás meganimálása, azért hagy némi kívánni valót maga után, hiszen hőseink egyáltalán nem úgy néznek ki, mintha hegyet másznának, hanem inkább mintha egy kisbaba a négykézláb csúszást gyakorolná. A stamina rendszer kialakítása is bosszantó tud lenni, hiszen úszáshoz, és hegymászáshoz is kell stamina, ami még logikusan is hangzik, de a kivitelezésben, azért fel tudja a játékost bosszantani, amikor egy karcsapás szükséges csak a partra jutáshoz, de hősünk mégis megfullad. 

Végeredmény

A játék teljesen ingyenesen letölthető bármelyik platformra, amelyiken elérhető, ezért viszont mikró tranzakciókra számíthatunk, amik által gyorsabb fejlődést tudunk biztosítani magunknak vagy a karakterünknek egyaránt, még arra is van lehetőség, hogy még több ládát nyissunk az esetleges karakterek beszerzése céljából. Illetve ha MiHoYo fiókkal regisztrálunk PC-n és Mobilon, akkor a Cross Save funkció is működik, ami annyit tesz, hogy ahol abbahagyjuk a játékot PC-n, onnan tudjuk folytatni mobilon. Kooperatív módban pedig teljes Cross Platform érhető el a játékban, tehát PC, PlayStation és Mobilos felhasználók is tudnak együtt játszani. 

Összességében azt kell, hogy mondjam a MiHoYo Studio fejlesztői egy olyan játékot hoztak el nekünk, ami PC-n és konzolon egy elég előkelő helyet fog elfoglalni az ingyenesen letölthető játékok között. Míg mobiljátékok terén, a hatalmas bejárható világával, a gyönyörű Anime stílusú rajzfilmes grafikával, az ügyesen kidolgozott elemek harcával, a cross platform és cross save funkcióval, az idei év talán legjobb mobiljátéka lesz.

Dequator Marses